Latest Posts

Hoe snel kun je 10 kilo afvallen?

Als het op afvallen aankomt, hebben mensen tegenwoordig veel meer haast. Het gaat eerder om snel afvallen dan om verstandig afvallen. Daarbij zijn de wensen ook nogal ambitieus. Slechts weinig mensen nemen genoegen met 1 of 2 kilo. Nee iedereen wil graag 10 kilo afvallen en dan het liefst al in een week of twee tijd.

Maar dat is niet reëel. Dat is niet goed. Dat is absoluut onverantwoord en niet de manier waarop je met je gewicht bezig zou willen zijn.

Hoe lang zou je dan wel de tijd moeten nemen om 10 kilo af te vallen? En hoe snel gaat afvallen als je heel erg je best doet?

 

10 kilo afvallen als doel

Het doel om 10 kilo af te vallen kan een ambitieus doel zijn. Het hangt er dan wel helemaal vanaf hoe zwaar je op dit moment bent. Voor iemand die 60 kilo weegt is 10 kilo afvallen zeer ongezond, omdat je waarschijnlijk al een heel gezond gewicht hebt. 50 kilo neigt dan naar anorexia.

Snel 10 kilo afvallen

Voor iemand die 110 kilo weegt is 10 kilo nog minder dan 10% van zijn of haar gewicht. Makkelijker dus om te bereiden en zeker een doel om naar te streven. Maar voor iedereen die er tussenin zit kan het handig zijn om eens na te gaan in hoeverre 10 kilo een goed doel is. Wellicht kun je het beter bijstellen naar 5 kilo en dan eens bekijken hoe dat gaat. Verloopt die 5 kilo goed? Dan kun je er gerust een zesde en zevende kilo bij pakken.

 

Snel afvallen is een crash dieet

Mensen hebben het idee dat snel afvallen heel eenvoudig is en tot de mogelijkheden hoort. Dat het ongezond is beseffen ze niet.

Snel afvallen – en dan hebben we het over 4, 5 of 6 kilo per week en 10 kilo in twee weken tijd – is niet gezond. Je noemt het dan ook wel een crash dieet als mensen daar wel mee willen afvallen. En crash diëten zijn het laatste wat je moet willen.

Want je verliest geen gewicht aan vet, maar aan vocht en spiermassa. Dus je hebt het idee dat je goed bezig bent, want de weegschaal geeft een lager gewicht aan, maar in principe ben je heel slecht bezig en verdwijnt er spiermassa en vocht.

Het risico van een crash dieet is dan ook heel logisch dat je weer sneller aan gaat komen op het moment dat je met het dieet stopt. De kilo’s zitten er snel weer aan en vaak blijft het daar niet bij en word je nog dikker ook.

 

Wat dan wel?

Wat is dan wel haalbaar? Zoals gezegd is het goed om naar je eigen situatie te kijken en te bepalen hoeveel kilo gezond zou zijn. 5 kilo kan een mooie overweging zijn om mee te beginnen. Zet voor jezelf makkelijk haalbare en meetbare doelen, zoals een halve kilo per week of uiteindelijk misschien 1 kilo in de week.

Dat zijn goede manieren om af te vallen. Zorg ervoor dat je gezonder gaat eten, snoep en tussendoortjes die niet gezond zijn, laat staan en doe je best om meer in beweging te komen. Door te gaan bewegen heb je veel meer energie nodig en zal je lichaam vanzelf vet gaan verbranden. Nog meer als je gezonder eet, want dan komt er geen nieuw vet voor in de plaats.

Je zal zien dat je in de eerste week al makkelijk een paar honderd gram tot zelfs een kilo kunt verliezen doordat je anders bent gaan eten. Het gaat dan weliswaar niet om kilo’s in de week, maar wel om kilo’s die er ook afblijven als je straks klaar bent met afslanken!

Verantwoord afvallen met een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet

eiwitten versus koolhydratenEen eiwitdieet wordt ook wel proteïne dieet genoemd en is een bijzonder populair dieet. Dit dieet kan je helpen om blijvend en toch vrij snel af te vallen, zonder dat je tijdens het afvallen een knagend hongergevoel ervaart en zonder dat je met de dieet een aanslag doet op je lichaam. De ervaring met een koolhydraatarm dieet is ongeveer gelijk, want dat is net zo’n dieet, waar je gerust veel kilo’s mee af kan vallen zonder dat het zijn weerslag heeft op je lichaam. Waar veel andere diëten, die zich richten op snel afvallen, een aanslag zijn op je lichaam, is dit bij het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet zeker niet geval. Het eiwitdieet heeft twee functies, namelijk van binnenuit en door middel van de gezondere levensstijl. Het koolhydraatarme dieet gaat ook uit van meer eiwitten en minder koolhydraten. De diëten hebben dus zeker overlap met elkaar. Dit artikel informeert je over het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet, zodat jij precies weet wat je aan deze diëten zou kunnen hebben om af te vallen. Aan het einde van dit artikel kun jij bepalen of het eiwitdieet of het koolhydraatarme dieet voor jou respectabele diëten kunnen zijn om mee af te vallen.

 

Wat is het eiwitdieet?

Een eiwitdieet is een dieet dat uitgaat van het nuttigen van meer eiwitten. Eiwitten zijn voedingsstoffen die zitten in vlees en vis, zuivel, groenten en fruit, pinda’s en zaden en bepaalde bonen. Middels een dieet dat zich richt op eiwitten, kun jij verantwoord snel gaan afvallen. Het voordeel van eiwitdieet is dat het vrij eenvoudig te volgen is. Je hoeft er niet heel veel voor te laten, je hoeft je niet aan te passen, de producten zijn eerlijk en makkelijk te krijgen via de supermarkt en je zou er vandaag nog mee kunnen beginnen. Voor veel mensen is dat ook een groot voordeel. Het eiwitdieet biedt volop ruimte voor heerlijke recepten, zodat mensen die met dit dieet afvallen lekker eten niet per se hoeven te laten staan.

 

Wat is het koolhydraatarme dieet?

Het koolhydraatarme dieet kent, zoals gezegd, veel overlap met het eiwitdieet. Een koolhydraatarm dieet heeft echter een andere inslag: de minimale inname van koolhydraten. Koolhydraten worden gezien als echte dikmakers, want ze worden omgezet in suikers en uiteindelijk in vet. Alternatieven voor koolhydraten bevatten doorgaans veel eiwitten, waardoor mensen die een koolhydraatarm dieet volgen vrijwel altijd uitkomen bij een eiwitdieet, of ook dezelfde recepten maken als mensen die een eiwitdieet volgen.

 

Voordelen van het eiwitdieet

Zoals gezegd is het eiwitdieet een bijzonder populair dieet en dat komt onder meer omdat er grote voordelen aan dit dieet kleven. Zo zijn de producten van het eiwitdieet niet moeilijk te vinden. Je haalt ze gewoon uit de supermarkt kunt ze gewoon direct uitbreiden zonder dat je allerlei ingewikkelde toeren hoeft uit te halen. Je hoeft niet ingewikkeld te koken, laat staan allerlei rare ingrediënten in huis te hebben. Daarbij is een groot voordeel van het hele dieet dat het direct voor je werkt. Hoe meer eiwitten je eet, hoe meer je zult verbranden. Hoe zit dat? Eiwitten laten zich moeilijk afbreken door je lichaam en vragen dus veel energie. Je lichaam verbrandt energie terwijl eiwitten worden afgebroken. Je verbrandt dus harder, door eiwitten te eten. Wist je trouwens dat sporters ook vaak eiwitten gebruiken? Bij hen is het zelfde effect van belang als bij de mensen die willen afvallen. Namelijk het aanmaken van spieren. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer vet je verbrandt.

 

Voordelen van het koolhydraatarme dieet

De voordelen van het koolhydraatarme dieet komen voor een groot deel overeen met die van het eiwitdieet, behalve dat het minderen van koolhydraten een positief effect op je zal hebben. Koolhydraten worden namelijk vaak vergeten bij afvallen en diëten en dat is niet terecht. Ze zijn echte dikmakers en kunnen je aardig in de weg zitten. Veel mensen irriteren zich aan die laatste kilo’s die er maar niet af willen of aan het schommelende gewicht. Grote kans dat zij nog gewoon koolhydraten eten, of zelfs meer koolhydraten zijn gaan eten door hun dieet. Daarmee maken ze het voor zichzelf erger. Door dus te minderen met koolhydraten werk je als het ware twee kanten op: snellere verbranding van vet en minder aanmaak van vet.

 

Afvallen met eiwitten, is dat mogelijk?

Het eiwittendieet is bijzonder populair onder mensen die op een verantwoorde manier willen afvallen. Gelukkig wordt steeds vaker voor een eiwitdieet gekozen en laten mensen een crash dieet, zoals het ziekenhuisdieet, het 10 dagen dieet of het soepdieet, links liggen. Dat heeft ermee te maken dat een crash dieet een tijdelijk effect heeft en een eiwitdieet en langer effect heeft. Met eiwitten afvallen is namelijk afvallen voor de rest van je leven, omdat je ook anders gaat eten en je ongemerkt een heel ander levenspatroon zal aanmeten, zonder dat je er bij stilstaat. Je hoeft niet heel veel anders te gaan eten, valt wel af en je zult veel meer plezier aan dit dieet beleven dan welk ander dieet ook. Het is dus zeker mogelijk om met een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet af te vallen.