Hardlopen? Zeker doen om af te vallen!

hardlopenIn veel van de gevallen kiezen mensen die willen afvallen voor sport zoals hardlopen. Waarom kiezen zij voor hardlopen? Simpel. Hardlopen kan vrijwel altijd, overal en net zo lang en zo vaak als je zelf wilt. Je zit niet vast aan een abonnement van een sportschool, hoeft geen ingewikkelde constructies in huis op te bouwen, kunstjes uit te voeren wanneer. Tevens zijn er voldoende schema’s op het internet te vinden die je helpen om vooruit te komen. Door hardlopen afvallen? Reken maar. Bedenk dat veel beweging het verbranden van vet – en dus het afvallen – alleen maar zal stimuleren.

 

Goed van start

In dit artikel zullen we je uitgebreid informeren over de juiste manier waarop je zou kunnen beginnen met hardlopen, met als eerste en primaire doel om af te vallen. We bespreken onder meer hoe je blessures voorkomt, wat het effect is van goede schoenen, hoe je het hardlopen op kunt bouwen, hoeveel effect het heeft samen met een maatje te gaan uitlopen. Wil je dus serieus gaan beginnen? Dan is de rest van dit artikel prima voor jou geschikt.

 

Voorkom blessures

Verreweg de meeste hardlopers zijn doorlopers. Ze lopen al in de eerste weken van hun goed voorgenomen nieuwe hobby tegen blessures aan. Hoe kan dat? De meeste mensen rennen zichzelf letterlijk voorbij. Ze houden geen rekening met hun lichaam, met hun voeten en benen, en hun knieën. En dat is jammer. Het is juist van belang om het hardlopen goed op te bouwen. Begin dus niet te snel. Geef je lichaam de tijd om aan de nieuwe hobby te wennen. De meeste blessures bevinden zich in de knieën. Deze krijgen veel te verduren tijdens het hardlopen. Het is dus van belang om goede sportschoenen te kopen, met knie- of schokdempers. Deze zullen de knieën beschermen. Zo zal je voorkomen dat je al heel snel een blessure krijgt. Het is jammer om een blessure te krijgen, want dat betekent dat er veel goede voornemen voorlopig even niks terechtkomt. En in de meeste gevallen gebeurt er dan helemaal niks meer.

 

Opbouwen

Het is van belang om hardlopen op te bouwen. Je kunt niet van de ene op de andere dag vele kilometers hardlopen, zonder dat je tussendoor even stopt of rustig loopt. Probeer dit dus uit te bouwen. Begin met een kilometer of twee, en loop hiervan nog niet eens de helft hard. Probeer vooral te joggen of snel te lopen in die tussenpozen. Naarmate je dit oefent, kun je steeds meer stukken gaan hardlopen. Het is van belang om gedurende de hele weg goed naar je lichaam te luisteren. Voel je steken bij je buik of in je knieën? Stop dan direct. Doorgaan is niet goed. Daarmee beschadigen je alleen maar je lichaam. Wil je zeker weten dat ze op een goede manier begint met hardlopen? Op internet zijn we heel veel hardloopschema’s te vinden. Ook kun je hier manieren vinden van hardlopen, die in allerlei schema’s zijn uitgewerkt. Op die manier kun je goed onderbouwd aan het werk. Deze schema’s helpen je ook om te bepalen of je het juiste tempo aan het opbouwen bent of je wellicht te snel van stapel loopt.

 

Samen loop je beter

Veel mensen verzanden in het hardlopen omdat ze het een eenzame hobby vinden. Het kan dus leuk zijn om een maatje te zoeken. Zo iemand die ook hardloopt en je kan helpen. Het zal een stuk gezelliger zijn om samen te lopen, maar zal ook meer motivatie en stimulans geven om door te gaan. Tevens heb je iemand die in de gaten kan houden of het goed met je gaat. En andersom. Een maatje kan het hardlopen stuk gezelliger voor je maken. Grote kans dus dat je het met een maatje langer vol zal houden dan wanneer je alleen op pad gaat.

 

Begin vandaag nog met hardlopen

Zoals gezegd is het van belang om de juiste manier van hardlopen op te bouwen. Je kunt vandaag nog beginnen met hardlopen. Ga op zoek naar goede schoenen, die goed zitten en waarbij je zeker weet dat je knieën niet beschadigen door iedere schok onderweg op te vangen. Zoek vervolgens op internet naar een goed schema, vraag of er iemand met je mee wil lopen en ga aan het werk. Je zult merken dat als je dit eenmaal een paar maanden volhoudt, je steeds meer conditie krijgt.