Hoe snel kun je 10 kilo afvallen?

Als het op afvallen aankomt, hebben mensen tegenwoordig veel meer haast. Het gaat eerder om snel afvallen dan om verstandig afvallen. Daarbij zijn de wensen ook nogal ambitieus. Slechts weinig mensen nemen genoegen met 1 of 2 kilo. Nee iedereen wil graag 10 kilo afvallen en dan het liefst al in een week of twee tijd.

Maar dat is niet reëel. Dat is niet goed. Dat is absoluut onverantwoord en niet de manier waarop je met je gewicht bezig zou willen zijn.

Hoe lang zou je dan wel de tijd moeten nemen om 10 kilo af te vallen? En hoe snel gaat afvallen als je heel erg je best doet?

 

10 kilo afvallen als doel

Het doel om 10 kilo af te vallen kan een ambitieus doel zijn. Het hangt er dan wel helemaal vanaf hoe zwaar je op dit moment bent. Voor iemand die 60 kilo weegt is 10 kilo afvallen zeer ongezond, omdat je waarschijnlijk al een heel gezond gewicht hebt. 50 kilo neigt dan naar anorexia.

Snel 10 kilo afvallen

Voor iemand die 110 kilo weegt is 10 kilo nog minder dan 10% van zijn of haar gewicht. Makkelijker dus om te bereiden en zeker een doel om naar te streven. Maar voor iedereen die er tussenin zit kan het handig zijn om eens na te gaan in hoeverre 10 kilo een goed doel is. Wellicht kun je het beter bijstellen naar 5 kilo en dan eens bekijken hoe dat gaat. Verloopt die 5 kilo goed? Dan kun je er gerust een zesde en zevende kilo bij pakken.

 

Snel afvallen is een crash dieet

Mensen hebben het idee dat snel afvallen heel eenvoudig is en tot de mogelijkheden hoort. Dat het ongezond is beseffen ze niet.

Snel afvallen – en dan hebben we het over 4, 5 of 6 kilo per week en 10 kilo in twee weken tijd – is niet gezond. Je noemt het dan ook wel een crash dieet als mensen daar wel mee willen afvallen. En crash diëten zijn het laatste wat je moet willen.

Want je verliest geen gewicht aan vet, maar aan vocht en spiermassa. Dus je hebt het idee dat je goed bezig bent, want de weegschaal geeft een lager gewicht aan, maar in principe ben je heel slecht bezig en verdwijnt er spiermassa en vocht.

Het risico van een crash dieet is dan ook heel logisch dat je weer sneller aan gaat komen op het moment dat je met het dieet stopt. De kilo’s zitten er snel weer aan en vaak blijft het daar niet bij en word je nog dikker ook.

 

Wat dan wel?

Wat is dan wel haalbaar? Zoals gezegd is het goed om naar je eigen situatie te kijken en te bepalen hoeveel kilo gezond zou zijn. 5 kilo kan een mooie overweging zijn om mee te beginnen. Zet voor jezelf makkelijk haalbare en meetbare doelen, zoals een halve kilo per week of uiteindelijk misschien 1 kilo in de week.

Dat zijn goede manieren om af te vallen. Zorg ervoor dat je gezonder gaat eten, snoep en tussendoortjes die niet gezond zijn, laat staan en doe je best om meer in beweging te komen. Door te gaan bewegen heb je veel meer energie nodig en zal je lichaam vanzelf vet gaan verbranden. Nog meer als je gezonder eet, want dan komt er geen nieuw vet voor in de plaats.

Je zal zien dat je in de eerste week al makkelijk een paar honderd gram tot zelfs een kilo kunt verliezen doordat je anders bent gaan eten. Het gaat dan weliswaar niet om kilo’s in de week, maar wel om kilo’s die er ook afblijven als je straks klaar bent met afslanken!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>